Välja foil


En foil, eller hydrofoil, är en vinge som när den får fart genererar lyftkraft likt ett flygplan. Senaste åren har det kommit fler innovationer inom foiling och allt fler foilande båtar de senaste åren. Exempel är eldrivna båtar från Svenska Candela Speedboat och Americas Cup båtarna. Dessa båtar har vingliknande bärplan monterade under fartygets skrov. När hastigheten ökar, planar båten upp på bärplanen, och skrovet lyfts upp ur vattnet.

Fördelen med foil är mindre friktion, vilket betyder att mindre kraft behövs för att framdriva fordonet. Enda gången man behöver mer kraft är då man går från deplacementfart till att du flyga med foilen. När det blåser mindre väntar man ofta på att det ska komma en vindby som ge den extra kraft som behövs. Väl på foil kan behövs nästan ingen vind alls, även om det hjälper till i vissa manövrar som tex gippen.

Foilens olika delar

Ett foilkit består av flera komponenter där varje del påverkar foilens prestanda eller känsla. Ofta köper man ett komplett paket med framvinge, stab, mast och fuselage där du oftast bara bestämmer framvingen:
  • Framvinge: Genererar lyft och begränsar maxhastighet
  • Stabilizor ("stab"): Påverkar stabilitet och hastighet. Man kan ändra foilens karaktär genom att byta stab.
  • Fuselagelängd: Ändrar "pitch" stabiliteten och hur snabbt man kan svänga. Ett längre fuselage är mer stabilt. Vi kör tex. kurser med 10 cm längre fuselage än vad vi normalt sett skulle använda. 
  • Mastlängd: Påverkar stabilitet och hur djupt du kör foilen i vattnet. Det är stora krafter på masten, vilket betyder att mastens material och uppbyggnad betyder mycket för hur masten flexar. Hur den flexar vid belastning påverkar i högsta grad också känslan när man svänger.

 

De flesta tillverkare bygger sina foils likt ett "lego", vilket innebär att man kan byta en komponent av foilen, utan att behöva köpa en helt ny foilsetup.

Val av mastlängd

Mastlängd erbjuds ofta i ca 70 - 80cm för wingfoil. En kortare mast är enklare att hålla balansen på, samtidigt blir det vågor så fort det blåser så en lite längre mast gör det enklare att hålla foilen under vågorna. Många duktiga kör ofta en mast kring 80 cm.  

Fördelen med en kort mast är en mer direkt känsla, och används även för foilsurfing i mindre vågor. Nackdelen med en kort mast är då vattnet är stökigt och vågorna är stora, eftersom det då kan vara enklare att hålla en längre mast i vattnet.

En längre mast är bättre i stora vågor, eller om man ska köra riktigt snabbt eftersom det blir mer förlåtande i stabilitet. Nackdel med längre mast är ökad friktion (något trögare att komma upp på foil), en lite mindre direkt känsla samt något svårare att balansera.

Personligen kör jag 80 cm mast för alla förhållanden. 

 

Framvingen

Framvingen är den i särklass viktigaste komponenten för att påverka prestanda och hur lätt det blir att foila. Det finns en mängd parametrar i vingens utformning som påverkar dess uppträdande. De mest populära och lättförstårliga är: 

  • Framvingens area (cm2)
  • Framvingens aspect ratio (AR)

En framvinge med större area genererar generellt mer lyftkraft och får dig upp på foilen med mindre kraft. De flesta tillverkare använder arean som del av modellbeteckning. Typiskt nog är det dock lite mer komplext än att bara stirra sig blind på area. En 5000 cm2 stor foil kommer inte få dig att flyga utan vind. En stor vinge skapar också friktion, vilket gör att du behöver mer kraft för att röra vinge/bräda framåt innan du kommit upp på foil. Friktionen gör också att en större foil har lägre toppfart, och de breda vingarna gör också att de svänger sämre.  

Aspect ratio, dvs hur arean är fördelad mellan vingens höjd mot bredden på vingspannet påverkar carving och glid. Enklast är att tänka på de två extremerna inom flygplansdesign. Stridsflygplan som är byggda för att svänga tvärt är "low aspect", medan segelflygplan som är designade för att glida så långt som möjligt utan motor är "high aspect". Jämför man en framvinge med samma storlek i cm2, tycker många surfare att en high aspect kommer igång tidigare än motsvarande storlek för low aspect. En high aspect är dock mer teknisk och svårare att använda, och gör att du kan pumpa vingen (utan kraft från vind) bättre - vilket i sin tur gör att man kan komma upp tidigare på foil. Motsägelsefullt är dock en high aspect lättare att gippa med, eftersom det ökade glidet gör att man har mer tid att svänga utan att förlita sig på vindens kraft.

Foiltillverkare och material 

Det sker snabb utveckling på foils, och många nya tillverkare har kommit ut med foils. Det betyder inte att de har ett genomtänkt paket gjort för uppgraderingar över tid eller att har ett system som faktiskt håller.

Denna sektion blir ganska partisk, eftersom vi även säljer Armstrong foils. Men även om Armstrong kanske inte är aktuellt för dig kanske några av dessa punkter kan fungera som hjälp i foildjungeln:

  • Vi föredrar kolfiber även om priset är högre. Armstrong förmedlar en fantastisk känsla, och flex hanteras noggrant genom hela paketet (där tex masten flexar på ett önskvärt sätt medan fuselaget är helt stelt). Även F-One foils har en mycket härligare känsla med kolfibermast jämfört med aluminum. Även om det kanske inte är något som man märker direkt som nybörjare är det stor skillnad.
  • Skruvinfästningar brukar vara ett problem. Armstrong har löst det genom gängor i titan, vilket betyder att skruvar aldrig rostar fast eller att gängor går sönder. Och det finns därför inget behov för giftiga rostkyddsmedel, eller behov av att skruva isär och rengöra foilen med jämna mellanrum.
  • Framtidssäkring och utveckling. Armstrong har byggt foils länge och nya  vingar/stabs passar till befintligt system. Man behöver alltså inte köpa ny mast om två år eftersom nya vingar kommer att passa på befintligt system. Ännu en fördel med kontinuerlig förbättring är även att det inte kommer en helt ny foil-linje 2023, utan nya vingar släpps kontinuerligt under året. Vissa märken, inga nämnda, har tex bytt mastsystem från ett år till ett annat eller har system där fuselage inte alltid passar med alla vingar från märket. 

 

Att välja sin första foil

När man wingfoilar behövs en större framvinge på foilen jämfört med vindfoiling eller kitefoiling eftersom vi använder mindre "segelyta" än dessa sporter i samma vind. För en person kring 80 kg kan man ha som startpunkt en framvinge omkring 1800 cm2. Väger man mer kan man gå ända upp mot 2400 cm2 för att få riktigt tidigt lyft, och väger man mindre kan man börja på en mindre framvinge. 

Utöver area bör man även kolla på aspect ratio för sin första vinge. En low aspect ratio foil gör livet enklare än en mid aspect ratio foil. High aspect foils är direkt olämpliga för nybörjare.

Val av vinge beror också lite på hur lätt man kommer att ha för foiling. Har man bakgrund från tex wakesurf eller snowboard kommer foilingen vara lättare än om man aldrig stått på någon typ av bräda. Man kan då gå med en något mindre vinge och något högre aspect ratio än man gör som helt nybörjare.  

När man senare blir bättre kommer det naturliga nästa steget vara att komplettera sin foilsetup med en mindre vinge med högre aspect ratio, men i början behöver man en framvinge som är enkel och lyfter tidigt.

Att välja sin andra foil

Den framvingen man börjar med kan senare kompletteras när man blir bättre, och vill kanske ha olika vingar för olika förhållanden (inte bara komma upp och foila rakt fram). Valet varierar en hel del beroenden på åkstil och mål, men här en lista lite efter mina preferenser/vikt som referns:

- High aspect ca 1700 cm2 för dock start, SUP foil downwind eller surfa riktigt små vågor 
- En mindre high aspect < 1000 cm2 för surfa kraftfullare/snabbare vågor (tex Torö)
- En större high aspect > 1000 cm2 för att surfa minde icke brytande vågor eller leta båtvågor (tex innomskärs på Dalarö)
- En mid aspect foil 1000 - 1500 cm2för att surfa vågor med mer power, hoppa eller för att carva bättre (en bra dag på Lilla Sand, Varberg eller när jag vill ha det lite extra enkelt)